tisdag 10 maj 2011

Beskrivning / Vägledning till virkad japansk blomma

Jag tänkte här försöka mej på att visa hur jag virkar en japansk blomma. Till min sjal har jag använt Garnstudions "Alpaca" och virknål nr 4. Börja med att göra en löpögla och virka därefter 6 lm (luftmaskor). Ta ihop till en ring med en sm (smygmaska) i första lm.
1. Virka 4 lm (1 st (stolpe) + 1lm). Virka sedan *1 st, 1 lm* 11 ggr. Slut varvet med en sm i tredje lm. Du har nu totalt 12 lmb (luftmaskbågar).2.Gör en sm runt första lmb. Virka 5 lm (1 st + 2 lm). Virka *1 st, 2 lm* 11 ggr. Slut varvet med en sm i tredje lm. (12 lmb)
Byt garn till nästa varv. Jag brukar knyta ihop garnändarna med en kärringknut och sedan virka runt garnändarna.3. Virka en sm runt första lmb. 3lm (första st). Virka sedan 1 st, 5 lm, 2 st. I varje lmb virkas sedan *2 st, 5 lm, 2 st*.Slut varvet med en sm i tredje lm. (12 lmb).
Byt färg till fjärde varvet med en knut.
4. Virka * 1 fm (fast maska) mitt i mellan de fyra st, 8 st runt lmb*. Virka så varvet ut så att blomman får 12 kronblad. Avsluta med en sm i den första fm. Fäst alla trådar. När du virkat klart den första blomman vill du kanske virka ihop den med nästa. Då gör du så här: På sista varvet, när du virkat 4 st på kronbladet virkar du en sm mellan den fjärde och femte st på den andra blomman. Därefter virkar du klart kronbladet. Upprepa detta på nästa kronblad också. Blommorna har två fästpunkter med varandra, som du kan se på bilderna nedan.
Hoppas vägledningen går att följa. Hör gärna av er annars.
Lycka till!

10 kommentarer:

  1. Jättefina blommor. Dom ska jag testa att virka. =)

    SvaraRadera
  2. Det var en tydlig och bra beskrivning du gjort!
    Tack för tipset/Annika

    SvaraRadera
  3. Tusen takk for beskrivelsen. Nå er det bare å sette i gang!

    SvaraRadera
  4. Vilken suveränt bra beskrivning! tackar! Fina är de också!!:O)Maria

    SvaraRadera
  5. Vilken underbar sjal du har virkat!! Det går inte att lämna någon kommentar under rätt inlägg, så det fick bli här istället. =)

    SvaraRadera
  6. Jag vill också kommentera din fantastiska sjal. Fint att du lagt in en beskrivning på hur man virkar blommorna. :)

    SvaraRadera
  7. Hola!!

    Hermosa flor, yo quiero hacerla!!

    Saludos desde Santiago de Chile

    SvaraRadera
  8. Prøver å legge inn en kommentar på ditt nyeste innlegg, men det går ikke:(

    SvaraRadera
  9. Jag har gett dig en Award på min blogg om du är intresserad att hämta den!!Tack för en fin blogg och mycket fint!:O) Maria

    SvaraRadera
  10. Hej. Vilken otroligt fin beskrivning. Jag ska försöka göra något fint av mitt älskade garn och blev så glad att hitta detta! Tack! Du kan följa mitt virkande på kalkstenspyssel.blogspot.se. /Linda

    SvaraRadera